En verder…

De Musea en het Archief van de Stad Brussel brengen het 18de nummer van de collectie Historia Bruxellae uit: Brussel en wandtapijten – twee verweven geschiedenissen.

De nieuwe Historia Bruxellae vertelt het ongelooflijke verhaal van de Brusselse wandtapijten en hun wevers. In de 16de eeuw worden die beschouwd als de mooiste en duurste van alle tapijten die in de Nederlanden worden vervaardigd. De kost van de handenarbeid, de duur van het weefproces, de gebruikte grondstoffen (zijde, wol of gouddraad) vereisten aanzienlijke financiële investeringen. En zo ontstaan er bedrijven die geleid worden door weversdynastieën (de Reynbouts, de Aerts, de Van der Borghts). De wandtapijten, die uitdrukking geven aan devotie of door de heersers gebruikt worden als statussymbool, worden over heel Europa geëxporteerd. Brusselse ambachtslieden vestigen zich in het buitenland, vaak in de omgeving van koninklijke verblijven. Vanaf 1528 wordt het merkteken ‘Brabant-Brussel’ op de geweven werken aangebracht. De Brusselse knowhow wordt uitgedragen. Grote schilders sturen kartons die moeten dienen voor de compositie van de wandtapijten, zoals Rafaël met zijn Handelingen van de Apostelen van de Sixtijnse Kapel. De wandtapijten beginnen een bepalende rol te spelen in de economische ontwikkeling van Brussel. De stad groeit uit tot een belangrijke handelsplaats voor luxeproducten in Europa. De wandtapijten blijven tot in de 18de eeuw bijdragen tot de internationale uitstraling van Brussel; nadien kent deze kunstvorm een terugval.

C. PAREDES, Brussel en wandtapijten – twee verweven geschiedenissen, HISTORIA BRUXELLAE 18, Museum van de Stad Brussel, Brussel, 2015 (FR/NL/EN)- € 9,50

 
Museum van de Stad Brussel
Grote Markt, 1000 Brussel
van dinsdag tot zondag van 10u tot 17u, donderdag tot 20u
Meer info
 

Gerelateerde Artikels