‘Sex in the City’: van boek tot tentoonstelling

Tot 17 maart gunnen de Sint-Gorikshallen bezoekers een blik op het intieme en subversieve Brussel in het kader van de tentoonstelling ‘Sex in the City’. Uitgangspunt is het boek: ‘Sex in the City. de plaatsen van plezier in Brussel vanaf de 19de eeuw tot de seksuele revolutie’. Het gaat om het nieuwste nummer in de reeks Historia Bruxellae, uitgegeven door de musea van de stad en het Brussels Stadsarchief. Auteur Gonzague Pluvinage hielp het in een tentoonstelling vertalen, samen met de nieuwe directrice van de Sint-Gorikshallen, Stéphanie Pécourt, en haar team.

In mei 2016 verscheen naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Just Married, een geschiedenis van het huwelijk’ in het Museum voor het Kostuum en de Kant een nieuw boek in de Historia Bruxellae collectie. Die collectie van 19 boekjes (€ 9,50 per stuk) gaat dieper in op uiteenlopende thema’s uit de Brusselse geschiedenis. Er wordt vooral aandacht besteed aan het dagelijks leven, van de middeleeuwen tot de 20ste eeuw: van Manneken Pis over de Brusselse wandtapijten tot tafelkunst.  Net als alle menselijke activiteiten, heeft seksualiteit een heel eigen (min of meer gekende) geschiedenis, met soms onverwachte wendingen. In de 19deeeuw gold het monogame, heteroseksuele huwelijk gericht op voortplanting als maatstaf voor de beleving van seksualiteit, moraal en ideologie.  Seks was uitsluitend aanvaardbaar in het echtelijk bed.  Naarmate de eeuw vorderde, werden seks en de kunst van het verleiden echter steeds meer in het openbaar bedreven. Bordelen, cafés, lanen, straten en tuinen, maar ook seksshops, sauna’s en bioscopen, bijvoorbeeld, werden voor seksuele doeleinden gebruikt, al dan niet tegen betaling.  Wat er gebeurde in de marge van de traditionele waarden en normen die door de seksuele revolutie tussen 1960 en 19670 in vraag zouden worden gesteld, bleef zo niet langer in de verborgenheid.

Het boek lag aan de basis van een historische en artistieke tentoonstelling in de Sint-Gorikshallen. Verbazingwekkende documenten en archiefbeelden gaan de dialoog aan met werken van hedendaagse Brusselse kunstenaars (Manon Bara, Pascal Bernier, Ian Dykmans, Olga Fedorova, Pierre Libaert, Kika Nicolela en Ubay Martin), die kanttekeningen plaatsen bij de seksualiteit van vandaag en de nieuwe invulling in een steeds meer gedigitaliseerde en virtuele wereld.

Meer info

 

 

 

 

Gerelateerde Artikels