Schilderkunst: België meets Amerika

Kunstgalerij Roberto Polo Gallery organiseert in samenwerking met de stad Brussel en Cinéma Galeries de tentoonstelling Painting After Postmodernism I Belgium – USA in het vroegere Vanderborghtgebouw. De tentoonstelling loopt van 15 september tot 13 november. De curator van dit manifest van de schilderkunst is de gerenommeerde Amerikaanse kunsthistorica Barbara Rose.

 De tentoonstelling brengt 256 schilderijen samen in 16 solopresentaties van 8 Amerikaanse en 8 Belgische prominente kunstenaars; de expositie gaat vergezeld van een catalogus van 240 pagina’s uitgegeven door Lannoo. Beide benadrukken de nieuwe stromingen in de schilderkunst. De Verenigde Staten worden vertegenwoordigd door de kunstenaars Walter Darby Bannard, Karen Gunderson, Martin Kline, Melissa Kretschmer, Lois Lane, Paul Manes, Ed Moses en Larry Poons. De Belgische kunstenaars zijn Mil Ceulemans, Joris Ghekiere, Bernard Gilbert, Marc Maet, Werner Mannaers, Xavier Noiret-Thomé, Bart Vandevijvere en Jan Vanriet. Voor meer informatie over deze tentoonstelling, raadpleeg pap.brussels.

Deze unieke tentoonstelling vindt plaats in twee ruimtes in de stad Brussel: op de 6 verdiepingen van het vroegere Vanderborghtgebouw (6000 m2) en in de expositieruimte van Cinéma Galeries I ‘The Underground’ (1000 m2). In het kader van de tentoonstelling presenteert Cinéma Galeries een reeks films rond het thema schilderkunst en schilders (waaronder een aantal van Barbara Rose). Deze zijn geselecteerd door filmhistoricus Dominique Païni, voormalig directeur van de Cinémathèque française, het Centre Pompidou en de Fondation Maeght.

In het Vanderborghtgebouw, waarvoor de stad Brussel de culturele bezetting beheert, werden eerder dit jaar ook de tentoonstelling ‘I BELGI’ van de Brusselse galerijhouder Antonio Nardone, de New Yorkse kunstbeurs ‘The Independent’ en recenter nog de streetart-expositie ‘Strokar’ ondergebracht. In twee jaar tijd werden er honderden kunstenaars tentoongesteld en kwamen duizenden bezoekers, waaronder galerijen en verzamelaars, deze bewonderen, waardoor het gebouw op een grote belangstelling kon rekenen bij een internationaal publiek. De schepen van Cultuur wil projecten blijven verwelkomen die Brussel nog meer op de kaart van grote hedendaagse kunststeden zetten, in samenwerking met het groeiend aantal Brusselse galerijen, kunstverzamelaars en kunstencentra.

Gerelateerde Artikels