Een modemuseum in Brussel!

Na een geschiedenis van 40 jaar, ondergaat het Museum voor het Kostuum en de Kant een verjongingskuur. Tijdens het weekend van 21 en 22 oktober onthult het museum gratis de nieuwste tentoonstelling: Reflection by Jean-Paul Lespagnard, gewijd aan de beroemde hedendaagse Brusselse ontwerper. Tegelijk wordt een gloednieuwe permanente kantruimte geopend. In samenwerking met La Cambre loopt in de Textile Box ook een nieuwe tentoonstelling. Kers op de taart: het museum verandert voor die gelegenheid ook van naam.

Op een boogscheut van de Grote Markt, in de Korte Violetstraat, toont het museum de rijkdom van zijn collecties aan de hand van tijdelijke thematentoonstellingen (Crinolines & cie, Just Married,…) én een permanente tentoonstelling rond unieke kant.

In 40 jaar is er in het museum heel wat veranderd. Onder impuls van een gedreven team en een ambitieuze schepen van Cultuur, nam het museum in de afgelopen jaren een aantal initiatieven om dichter in te spelen op de modeactualiteit, hedendaagse ontwerpers te steunen en nieuwe doelgroepen aan te spreken. De lezingencyclus ‘Leçons de Mode’, de geregelde aankoop van stukken van Belgische en Brusselse ontwerpers om ze in de collecties op te nemen, de opening van de Textile Box (een ruimte gewijd aan moderne textielcreaties) en het opzetten van bijzonder aantrekkelijke tentoonstellingen zijn daarvan slechts enkele voorbeelden.

Ondanks dat toenemend dynamisme en de centrale ligging heeft het museum nog steeds te lijden onder een gebrek aan visibiliteit. Naar aanleiding van deze symbolische verjaardag wou de Stad Brussel het museum dan ook een tweede adem geven.

In het weekend van 21 en 22 oktober wordt de nieuwe identiteit van het museum bekend gemaakt.Die verandering ligt in de lijn van de natuurlijke evolutie en wil de positie van het museum versterken.

De nieuwe naam wordt ‘slechts’ het hoogtepunt van een hele reeks boeiende activiteiten!Daarbij gaat de meeste aandacht naar een nieuwe tentoonstelling rond hedendaagse mode: Reflection by Jean-Paul Lespagnard. De Brusselse ontwerper, tevens curator van de tentoonstelling, neemt met de expo de drie verdiepingen van het museum in beslag. In de eerste ruimte laat hij zien wie of wat hem zoal inspireert: o.a. het werk van Wim Delvoye, Jan Fabre en Medhi-Georges Lalhou. In de tweede toont hij zijn eigen kledingontwerpen en sjaals, zijn paradepaardjes.De derde ruimte is een soort experimenteel atelier waar bezoekers hun eigen sjaal kunnen ontwerpen.Daaruit wordt er eentje geselecteerd die door Jean-Paul Lespagnard zal worden gecommercialiseerd.

Naast die verrassende tijdelijke tentoonstelling, werd in het museum een nieuwe permanente tentoonstellingsruimte ingericht: de Kantkamer. Zoals de naam al aangeeft, staat kant hier centraal. Er zijn o.a. zeldzame stukken Brusselse kant (uit de 16de en 19de eeuw) te zien.Daarmee onderscheidt het museum zich trouwens van de andere modemusea in België.Die collectie werd al eerder tentoongesteld, maar zal straks in een nieuwe, opgefriste scenografie te zien zijn.Meter van de nieuwe Kantkamer wordt Carine Gilson, die haute couture ondergoed ontwerpt. Kant krijgt ook een centrale rol toebedeeld in de Textile Box, die twee jaar lang aanstormend talent verwelkomt en uitzoekt hoe kant tegenwoordig wordt verwerkt. Als eersten aan de beurt: de pas afgestudeerden van het Atelier Textielontwerp aan La Cambre, met de tentoonstelling Esquisse.

Deze veelzijdige transformatie past in het totaalconcept om de collecties van de Stad Brussel op een andere manier in de kijker te plaatsen. Al in 2015 koesterde de Stad de ambitie om haar erfgoed op te waarderen via een versterking van het imago en de communicatie rond elk museum. Na de opening van de GardeRobe Manneken-Pis en van een nieuwe ruimte rond de geschiedenis van de fontein in het Broodhuis in februari van dit jaar, is het op 21 oktober tijd voor een nieuw luik in het stappenplan.

Reflection by Jean-Paul Lespagnard
21/10 tot 15/04/2018
Gratis toegang op 21 en 22 oktober
Meer info

Gerelateerde Artikels