Kunstenfestivaldesarts, het aftellen is begonnen

Overal in Brussel zie je affiches verschijnen, zwarte cijfers op een witte achtergrond, die de komende editie van het Kunstenfestivalsdesarts aankondigen. Editie 2017, dat zijn niet minder dan 39 artistieke projecten, 22 internationale coproducties, 25 wereldpremières, 185 voorstellingen, 4 exposities, 271 kunstenaars afkomstig uit 21 landen, 35 partnerinstellingen, op 25 locaties in Brussel gedurende 23 dagen.

Het festival, dat volop in het teken staat van hedendaagse creaties (theater, dans, performance, film en plastische kunsten), biedt Belgische/internationale kunstenaars en ook het publiek al meer dan twintig jaar een unieke plek voor experiment. Een uitgesproken stedelijk en kosmopolitisch festival ter weerspiegeling van wat de stad te bieden heeft. Het festival, dat tweetalig is opgezet, laat de Franstalige en Nederlandstalige gemeenschap met elkaar in dialoog gaan en wil taalbarrières, geografische en artistieke grenzen overstijgen. En grenzen en het poreuze karakter ervan, daar gaat het nu net om tijdens deze editie. Deze thema’s komen aan bod via werken die tot engagement aanzetten, met ruimte voor de waarneembare ervaring bij toeschouwers, individueel en gemeenschappelijk.

Door artistiek directeur, Christophe Slagmuylder, uit het goedgevulde programma van dit jaar gelicht: de tactiele geluids- en bewegingskunst van Libanees kunstenaar Tarek Atoui, het choreografisch werk gebaseerd op de tast van de Ecuadoraanse kunstenaars Fabian Barba & Esteban Donoso en ook nog het werk van het Tunesische choreografenduo Selma & Sofiane Ouissi voor wie haast onopgemerkte gebaren een partituur vormen om het levensverhaal te kunnen lezen. Lichaam, geluid en stem krijgen alle aandacht in de voorstelling van de Duitse artiest met Turkse roots, Begüm Erciyas, en staan ook centraal in de performance van de Franse choreograaf Boris Charmatz. Het lichaam speelt ook een belangrijke rol bij de creaties van Marlene Monteiro Freitas (Portugal), Marcelo Evelin (Brazilië) en Marten Spangberg (Zweden), waarop het festival volop zal focussen.

Het publiek zal eveneens de theatervoorstellingen ontdekken van de Franse toneelregisseur Claude Régy en de Zwitserse kunstenaar Milo Rau alsook van de Argentijnse regisseur Mariano Pensotti. Verder krijgen we de kans om kennis te maken met het werk van de Belgische kunstenaars Pieter De Buysser en Thomas Bellinck die grenzen en migratie onder de loep nemen. Poreuze grenzen ook tussen de disciplines want het festival wil kunstenaars ertoe aanzetten om buiten de bekende experimentpaden te treden. Beeldend en performancekunstenares, Tania Bruguera, zal zo voor het eerst een theaterstuk regisseren in het kader van het festival.

Gelijktijdig met de programmering organiseert het festival voor de Brusselaars een reeks ontmoetingen met kunstenaars en ateliers. Ook worden de Brusselse scholen en het Jeugdhuis Chicago erbij betrokken, wat de missie van het festival onderstreept. Namelijk met open blik de stad in trekken op zoek naar diegenen, in het bijzonder jongeren, die niet spontaan een bezoekje brengen aan het festival.

Kunstencentrum WIELS viert zijn 10de verjaardag en zal het decor vormen voor de openings- en sluitingsavond van het festival. Ook zullen er tal van artistieke projecten plaatsvinden. Het festivalcentrum en het bespreekbureau nemen dit jaar hun intrek in het Dynastiepaleis (Kunstberg 5). Verschillende culturele hotspots van stad Brussel openen hun deuren voor het publiek: het huis La Bellone dat de kunstenaars Fabián Barba & Esteban Donoso ontvangt van 6 tot 14 mei voor een installatie-performance “slugs’ garden/cultivo de babosas”, Les Brigittines die het werk van Begüm Erciyas “Voicing Pieces” exposeren van 18 tot 27 mei (niet op 22/05) en de KVS die het stuk van Milo Rau “International Institute of Political Murder” brengt van 18 tot 21 mei.

Zoals ieder jaar opnieuw steunt de Stad Brussel zonder twijfel dit festival waarvan de subsidie met zowat 30 % is gestegen tijdens de afgelopen 4  jaar.

Meer info

Gerelateerde Artikels