Kennismaking met de nieuwe directrice van la Montagne magique

De raad van bestuur van de vzw la Montagne magique, Jeugdtheater van de Stad Brussel, kondigde op 20 oktober aan dat Anne-Catherine Kroonen wordt benoemd als nieuwe algemeen en artistiek directrice van la Montagne Magique.

4. montagne magiqueVolgend jaar in juni zullen de huidige directeurs Roger Deldime en Jeanne Pigeon het roer verlaten van het theater la Montagne magique, dat ze 20 jaar geleden zelf hebben opgericht. De raad van bestuur wou zorgen voor een doordachte en harmonieuze opvolging. Daarom ging in juni van dit jaar de procedure van start die uiteindelijk tot de benoeming van Anne-Catherine Kroonen heeft geleid.

Anne-Catherine Kroonen werd geboren in 1975 en heeft een licentiaat en aggregaat Romaanse Talen en Literatuur (UCL) en een licentiaat Theater (INSAS). Ze is momenteel artistiek directrice van de Chambre des Théâtres pour l’Enfance et la Jeunesse. Haar kandidatuur heeft de jury en de raad van bestuur om verschillende redenen overtuigd. Ten eerste kent ze het jeugdtheater door en door en heeft ze meerdere jaren ervaring in de sector. Bovendien steunt het project dat ze voorstaat op de voortzetting van de activiteiten voor de verspreiding en de opleiding in de podiumkunst die la Montagne magique de voorbije 20 jaar heeft georganiseerd. Daarbij laat ze ruimte voor haar eigen manier van denken en haar visie op de sector, en de rol die een dergelijke plek kan spelen. Ten slotte is ze bekwaam genoeg om de huidige directie op te volgen en heeft ze de persoonlijkheid om het boegbeeld te worden van het theater.

Vanwaar komt uw interesse voor het jeugdtheater?

“Aan het einde van mijn studies werd ik in het Cultureel Centrum Evere verantwoordelijk voor projecten, animatie en programmatie voor de jeugd. Maar het jeugdtheater zelf heb ik pas écht ontdekt tijdens een voorstelling van Bronks op Brussel 2000. Ik stond versteld van de creatieve vrijheid die aan de artiesten werd gegeven. Ik was meteen gefascineerd door deze licht atypische artistieke aanpak. Wat ik zo mooi vind aan jeugdtheater is dat het ook de volwassen raakt. En het is net die ontmoeting met een divers publiek (scholieren, gezinnen, toekomstige en professionele leerkrachten, kinderen, jongeren, mensen uit het vak …) die ik zo opwindend vind.”

Hoe wilt u de overgang aanpakken?

“Een handelsmerk van la Montagne Magique is dat het zich nooit in een keurslijf laat dwingen en dat het zich de vrijheid gunt steeds weer met iets nieuws te komen. Ik ben van plan om door te gaan op het werk dat Roger Deldime en Jeanne Pigeon hebben verricht op het vlak van het creëren en ontwikkelen van voorstellingen, en van opleiding en ontvangst van het publiek. Mijn komst zal geen breuk met het verleden zijn. Ik wil de tijd nemen om kennis te maken met het team en ik wil ook de tijd nemen om het diverse publiek te leren kennen zodat we nauw kunnen samenwerken. Het idee achter la Montagne magique is een plek te willen zijn voor vorming door middel van theater en ik zal de opleidingen, die een belangrijk onderdeel vormen, behouden. Dat wil echter niet zeggen dat het theater een pedagogisch of educatief instrument is. Maar het theater op zich werkt vormend omdat het een kunst is die gezamenlijk wordt beleefd, én die leeft. Ik zal blijven werk maken van residenties door bijzondere aandacht te besteden aan de creativiteit van de jeugd en de begeleiding van jonge gezelschappen. Ik vind het ook belangrijk om zowel Belgische als internationale voorstellingen te blijven aanbieden.”

Kunt u een voorbeeld geven van de manier waarop u de jongeren tegemoet zult komen?

“Ik wil iets doen waarbij de jongeren zich volledig in het theater kunnen onderdompelen: een gezelschap uitnodigen dat het theater voor minstens twee weken helemaal ter beschikking krijgt. De gezelschappen mogen zelf voorstellingen maken, artiesten uitnodigen, en bijeenkomsten en workshops organiseren die in het teken staan van hun werk. Ik wil het publiek meer dan gewoon een voorstelling bieden: ik wil ze ook de kans geven een volledig nieuwe artistieke benadering te ontdekken. En ik wil gezelschappen de kans geven hun publiek te ontmoeten.”

Een voorbeeld van een pijler die u wilt ontwikkelen?

“Ik wil een pijler ontwikkelen rond verhalen zoals we die vandaag vertellen aan jongeren én volwassenen. Of zelfs rond de manier waarop we verhalen kunnen vertellen in het kader van de podiumkunst, in een wereld waar vandaag de dag van alles een verhaal wordt gemaakt. Storytelling wordt immers overal gebruikt: in de media, de marketing en in de politiek. Het zal tegelijkertijd een pijler worden voor reflectie en een drijvende kracht achter de workshops.”

Wat is er specifiek aan het jeugdtheater?

“Wat zo specifiek is aan jeugdtheater, is het publiek. Een voorstelling voor kinderen van 4 jaar wordt niet op dezelfde manier gemaakt als voor kinderen van 10 jaar, en een thema als de dood kan niet op dezelfde manier worden gebruikt. Er moet bijvoorbeeld een bepaalde graadmeter in acht worden genomen om ervoor te zorgen dat de voorstelling goed wordt ontvangen. De kinderen zijn niet vertrouwd met de geplogenheden van het theater. Ze komen het theater beleven op een heel spontane manier. Een kind op zich is niet fundamenteel anders dan een volwassene, maar wel hoe ze dingen beleven. Bij een jong publiek is het belangrijk om de voorstelling een verlengde te geven, zodat elke jonge toeschouwer op zijn eigen manier verder kan beleven wat hij zich heeft ingebeeld tijdens de voorstelling, maar ze ook zelf kan begrijpen. Niet in rationele zin, maar in de zin van ‘cum prendere’, het meenemen, het zich eigen maken. Een voorstelling speelt in op de emoties, de zintuigen en de hersenen. Die drie kunnen niet zonder elkaar. Een volwassene zal die elementen eerder van elkaar loskoppelen, terwijl ze bij kinderen één geheel vormen. De uitdaging blijft om een spektakel aan te bieden voor het hele publiek, ook volwassenen. De voorstelling creëert een vorm van vrijheid die de persoon de mogelijkheid biedt zich los te maken.”

Wat maakt la Montagne Magique zo bijzonder?

“La Montagne Magique is een unieke plek. Het is uitzonderlijk dat een stad investeert in een plek die helemaal voor jongeren is bestemd en dat de directeurs de vrijheid krijgen om een project van begin tot einde en op de lange termijn zelf te ontwikkelen. Heel zeldzaam! Het is een referentie in de beroepswereld. Het is een plek waar buitenlandse voorstellingen worden aangeboden. Ook daar zijn er niet veel meer van. Met zijn publicaties, bijeenkomsten en symposia is la Montagne magique een plek waar wordt nagedacht over de theaterpraktijk en vorming door middel van kunst. Het beschikt over een dynamisch team dat volledig achter het project staat, en dat is een mooie zaak. Het is een plek die, met al zijn trappen, doet dromen. Het is een plek met diverse sferen en een plek waar men zichzelf kan verliezen. Als volwassene krijg ik er het kindse gevoel dat ik mezelf er in het onbekende kan verliezen.”

Anne-Catherine Kroonen treedt op 1 januari 2015 aan in haar nieuwe functie en zal mogen delen in de ervaring van de directeurs Roger Deldime en Jeanne Pigeon, die haar tot het einde van het seizoen 2014-2015 in juni zullen bijstaan. De stichters zullen in september 2015 worden gehuldigd met een groot feest.

Pers bericht “Nieuwe algemene en artistieke directie voor la Montagne magique” – 20.10.2014

Gerelateerde Artikels