Nieuwe expo in het Museum voor het Kostuum en de Kant

Na de glamour van de 30s Fashion Expo pakt het Museum voor het Kostuum en de Kant vanaf 28 mei uit met extravagante hoepelrokken en weelderige jurken voor zijn nieuwe expo Crinolines & cie, de bourgeoisie in vol ornaat (1850-1890).

De extravagante, overdadig uitziende crinoline of hoepelrok brengt in de 19de eeuw een heuse moderevolutie teweeg. Deze eeuw wordt gekenmerkt door de opgang van de bourgeoisie en industriële ontwikkeling. De hoepelrok past perfect in de tijdgeest en staat voor vernieuwing en verandering: eerst rond, dan ovaal en vervolgens helemaal uitgewaaierd. De hoepel geeft de benen bewegingsruimte en voegt rijkelijk volume toe. Korset en hoepelrok zorgen samen voor een vertekend, soms bevreemdend silhouet. De hoepelrok introduceert nog een aantal andere nieuwigheden: de enkels mogen voortaan gezien worden, laarsjes krijgen een hakje en dezelfde jurk kan met verschillende lijfjes gedragen worden. Een heuse revolutie voor dames van stand, die zich tot wel 8 keer per dag gingen omkleden.

Hoewel de mode tot dan toe weinig was geëvolueerd, volgen de trends zich na de intrede van de hoepelrok razendsnel op. In deze eeuw van voortdurende verandering en de geleidelijke democratisering van modeartikelen wordt de grondslag van de hedendaagse mode gelegd. Mode is het voorrecht van de stedelijke burgerij die in de tweede helft van de 19de eeuw furore maakt en die veel belang hecht aan uiterlijk vertoon. Voor de bourgeoisie draait alles rond maatschappelijke positie en kleding wordt zo een manier om zich van de rest te onderscheiden, een uiting van hun rijkdom en succes als het ware. Ze laten foto’s maken en delen portretvisitekaartjes uit om met hun maatschappelijke status uit te pakken. Deze vorm van portretfotografie werd in 1854 uitgevonden door André Disdérie en laat de gevestigde burgerij toe om haar maatschappelijke positie zorgvuldig geënsceneerd in beeld te brengen. Van gebaren over decor tot kledij … niets wordt aan het toeval overgelaten. Deze foto’s worden tijdens de expo zowel in origineel formaat als levensgroot tentoongesteld. Door de link te leggen tussen de geschiedenis van de mode en de evolutie van de portretfotografie brengt het museum twee media samen die bepalend zijn geweest voor de ontwikkeling van het individu en zijn imago.

Alle modellen die tijdens de expo Crinolines & cie worden tentoongesteld, komen uit de eigen collectie van het museum. En om zijn collectie ook uit te breiden met eigentijdse ontwerpen, gaat het museum, in samenwerking met het MAD, voortaan ieder jaar aankloppen bij 5 Brusselse ontwerpers. Een van die 5 werken sluit direct aan bij het thema van de jaarlijkse expo. Voor deze tweede editie vroeg het museum aan ontwerper Olivier Theyskens (die zijn eigen label ‘Theory’ heeft en die heeft samengewerkt met modehuizen als Nina Ricci en Rochas) om zijn visie op de hoepelrok concreet vorm te geven. Hij maakte voor het museum een romantische hoepelrok met een hoog rockgehalte in de lijn van zijn kenmerkende stijl.

Rond de tentoonstelling:

-Voor kinderen vanaf 7 jaar wordt er een ludiek parcours uitgestippeld, met interactieve spelen en creatieve workshops rond ‘ poppenjurken’.

-“Zijn en Schijn”: een gecombineerd bezoek aan de expo en de collecties van het Fin-de-Siècle Museum tijdens de Family Days op 15/11. En in 2016, op 10/01 en 13/03 om 14u. Op 3 november 2015 wordt bovendien een stagedag georganiseerd voor kinderen.

-De 10de Leçon de Mode wordt op 22/10 gegeven door Lydia Kamitsis en belicht de impact van de hoepelrok op het werk van hedendaagse ontwerpers.

 
Van 28/05 tot 10/04
Van dinsdag tot zondag, van 10u tot 17u
4€ (gratis < 6 jaar en < 18 jaar tijdens het weekend)
Violetstraat 12
1000 Brussel
Meer info 

crinolines

Gerelateerde Artikels